Zdarzają mi się uczniowie, którzy z napisaniem listu formalnego, rozprawki czy recenzji mają większy problem niż z wypowiedzią ustną, czy rozumieniem ze słuchu. Potrafią niemal całą lekcję opowiadać w języku obcym na dowolny temat, jednak sklecenie kilku wierszy spójnego tekstu na zadany temat nastręcza im niemałych kłopotów. Nie dotyczy to tylko tzw. umysłów ścisłych, którzy narzekają na brak weny, czy tłumaczą się, że nie umieją lub nie lubią lać wody.
Tymczasem pisanie dłuższych tekstów w języku obcym jest najprostszą do wyćwiczenia sprawnością językową. Już po napisaniu zaledwie kilku tekstów danego rodzaju można dojść do perfekcji i pisać niemal bez zastanowienia.
Dlaczego z pisaniem jest taki problem?
Myślę, że uczciwie odpowiadając na to pytanie musiałbym za winnego wskazać w pierwszej kolejności samego siebie. Na pisanie dłuższych tekstów nie poświęcam generalnie ani jednej minuty moich zajęć.
Skupiam się za to w szczególności na rozwijaniu sprawności mówienia. Głównie dlatego, że tego sami oczekują moi słuchacze i jest to element, który większość z nich ma możliwość przetrenowania wyłącznie na naszych zajęciach. Aby mówić musimy się oczywiście skupić również na poznaniu i przetrenowaniu słownictwa oraz struktur gramatycznych. Ważnym elementem lekcji, zwłaszcza na początkowym etapie nauki, jest oczywiście rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu. No i oczywiście warto by było również coś czasem przeczytać.
To sprawia, że na pracę stricte nad tekstem pisanym fizycznie na zajęciach 60 min. po prostu nie ma czasu.
Siłą rzeczy pisanie dłuższych tekstów staje się częścią zadania domowego, z którym różnie bywa😊
Czasem jednak młodzież, którą uczę, prosi mnie o pomoc w napisaniu np. rozprawki, której napisanie otrzymali jako zadanie domowe w szkole. Mówią, że próbowali sami, ale zadanie niestety ich przerosło. Okazuje się jednak często, że porywali się z motyką na słońce, bo nie zostali do tego odpowiednio przygotowani. Nie przeczytali wcześniej ani jednej rozprawki, nie mają pojęcia co to jest za rodzaj tekstu, z jakich elementów się składa, nie wspominając o znajomości zwrotów, typowych dla tego tekstu. Mam trzy krótkie rady, które na pewno pomogą.
Jak zacząć pisać dłuższe teksty?
Zanim jednak zaczniesz pisać, np. rozprawkę o plusach i minusach mieszkania na wsi:
- Przeczytaj kilka wzorcowych tekstów. Można łatwo w internacie znaleźć rozprawki na różne tematy. Zobaczysz jak taki tekst jest zbudowany, jakim językiem jest napisany (formalnym, półformalnym, nieformalnym), Jaką ma strukturę i jakie zwroty się powtarzają. Możesz zastanowić jakich mógłbyś użyć do napisania swojej rozprawki.
- Naucz się typowych zwrotów dla poszczególnych części tekstu (np. wstęp, rozwinięcie, zakończenie). W Internecie możesz również łatwo znaleźć listy takich zwrotów dla każdego rodzaju tekstu, np. https://www.dlaucznia.pl/blog/rozprawka-po-angielsku-jak-napisac-rozprawke-za-i-przeciw
- Skup się na słownictwie, które już znasz i którego chciałbyś użyć w swoim tekście. Pamiętaj, że twój tekst nie musi być dziełem literackim. Nie musi też oczywiście opisywać twoich prawdziwych przekonań. Ma być na temat, mieć odpowiednią strukturę, być logiczny i zrozumiały. Chodzi o to, żeby pokazać na egzaminie, że potrafisz wypowiedzieć się pisemnie na zadany temat.
Teraz słowa popłyną niemal same 🙂 No i uwaga, żeby nie przekroczyć podanego limitu słów!